Kup
                                                                bilet ONLINE
Find us on Facebook

Aktualności

NIEMEN NON STOP

Zapraszamy na 11. edycję festiwalu młodych talentów NIEMEN NON STOP, który odbędzie się w dniach 19-21 października 2017 r. Więcej ...

Po nitce do kłębka...

czyli Światowy Dzień Przędzenia w Miejscach Publicznych. W środę, 27 września, zapraszamy do sali TANGO oraz holu kina REJS na pokaz przędzenia na kołowrotkach i wrzecionach, przygotowany przez grupę uczestniczek programu ”DWA ŚWIATY – JEDNA NIĆ”. Więcej ...

ZAPLĄTANY SŁUPSK

Zapraszamy na cykl bezpłatnych warsztatów w projekcie KULTURA ZA TOREM dofinansowanym ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Dom Kultury + Inicjatywy Lokalne 2017 Więcej ...

ZAJĘCIA W ROKU SZKOLNYM 2017/18

Zapraszamy wszystkich chętnych do zapoznania się z ofertą zajęć w emcek-u w nowym roku szkolnym Więcej ...

"Dlaczego nie wypada jeść w kinie" na festiwale

Z radością informujemy, że film zrealizowany przez młodzież podczas naszych warsztatów animacji plastelinowej pod kierunkiem Moniki Kuczynieckiej został zakwalifikowany do konkursu 34. MFF "Dozwolone do 21". Więcej ...

Festiwal Kino Dzieci

Festiwal Filmowy Kino Dzieci organizowany od czterech lat w Warszawie, po raz drugi zawita do Słupska. Zapraszamy do Kina Rejs w dwa kolejne weekendy: 23-24 września oraz 29 września - 1 października na wyjątkowe pokazy dla dzieci. Więcej ...

Kasa kina REJS we wrześniu

Mamy ważną informację dotyczącą otwarcia kina REJS. Do 17 września kasa i kino REJS we wtorki są nieczynne. Więcej ...

BAŃKOWE ZATORZE

1 września odbyła się druga z trzech akcji animacyjnych wchodzących w skład projektu „Bańkowe Zatorze”. Więcej ...

Wielkie widowiska

Również w tym sezonie artystycznym miłośnicy oper, spektakli baletowych i teatralnych mogą liczyć na kontynuację pokazów z cyklu WIELKIE WIDOWISKA. W kolejnych miesiącach zaprezentujemy Państwu przedstawienia operowe wystawiane na deskach najlepszych teatrów świata, spektakle teatralne z National Theatre z Londynu, widowiska baletowe. Mamy nadzieję, że nasze propozycje i w tym roku spotkają się z Państwa przychylnym przyjęciem.

.

.

.

Przedstawiamy plan pokazów w sezonie 2016/2017:

23 września 2016 .............. W POSZUKIWANIU CHOPINA, reżyseria: Phil Grabsky
22 października 2016 ......... OPERA ZA TRZY GROSZE
27 listopada 2016 ...............CARMEN
21 stycznia 2017 ................NIEBEZPIECZNE ZWIĄZKI
18 marca 2017 ...................AMADEUSZ
8 kwietnia 2017 ...................AIDA
13 maja 2017 ..................... ZIEMIA NICZYJA

letnie retransmisje z Metropolitan Opera w Nowym Jorku:

24 czerwca 2017, godzina 18.00 .................... POŁAWIACZE PEREŁ z udziałem Mariusza Kwietnia
29 lipca 2017, godzina 17.00 .......................... MAKBET z udziałem Anny Netrebko
26 sierpnia 2017, godzina 17.00 ..................... NABUCCO z udziałem Plácido Domingo
23 września 2017, godzina 17.00 .................... CARMEN z udziałem Elīny Garanča

.

w nowym sezonie czekają nas opery:
październik ..................................................... UPROWADZENIE Z SERAJU, muzyka: Wolfgang Amadeus Mozart
listopad ........................................................... PURYTANIE, muzyka: Vincenzo Bellini

.

.

.

23 września 2017, godzina 17.00

CARMEN

opera w czterech aktach
The Metropolitan Opera, USA
czas trwania: około 200 min.
przedstawienie w języku francuskim z polskimi napisami
muzyka: Georges Bizet
libretto: Henri Meilhac i Ludovic Halévy
na podstawie noweli Prospera Mérimée pod tym samym tytułem
dyrygent: Yannick Nézet-Séguin
reżyseria: Richard Eyre
scenografia i kostiumy: Rob Howell
światło: Peter Mumford
choreografia: Christopher Wheeldon
obsada: Elīna Garanča jako Carmen, Roberto Alagna jako don José, Teddy Tahu Rhodes jako Escamillo, Trevor Scheunemann jako Moralès, Barbara Frittoli jako Micaëla, Keith Miller jako Zuniga, Elizabeth Caballero jako Frasquita a także soliści, chór, chór dziecięcy, balet i orkiestra The Metropolitan Opera

Akcja rozgrywa się na początku XIX wieku, w Sewilli i jej okolicach. Ognista Cyganka Carmen sama wybiera sobie kochanków, a jej uroda i temperament nie pozwalają żadnemu mężczyźnie przejść obok niej obojętnie. Oficer don José pomaga jej uciec z aresztu i przeżywa chwile szczęścia u jej boku, choć sam musi zostać dezerterem i bandytą. Odrzucony, zabija niestałą Carmen.
Met już dwa razy włączyła operę Bizeta do programu transmisji, bo to tytuł cieszący się największą popularnością wśród widzów zgromadzonych w salach kinowych całego świata. Hiszpańskie rytmy, słynne melodie habanery, seguidilli i kupletów toreadora czynią z „Carmen” jeden wielki operowy przebój.

Carmen rozsławiła nazwisko Georges’a Bizeta na całym świecie. Niestety była to już sława pośmiertna, kompozytor zmarł bowiem nie doczekawszy się sukcesów, jakie ta opera zaczęła odnosić na scenach świata. Pierwsze wystawienie dzieła okazało się totalną klapą. Trudno dziś ocenić, czy chłodne przyjęcie, z jakim spotkała się Carmen, należy wiązać z tematem czy z muzyką utworu. W końcu i jedno, i drugie mogło się nie podobać publiczności. Główną postacią jest Cyganka, przemytniczka, która popycha żołnierza do dezercji, śpiewa i tańczy w oberży, wreszcie na oczach widzów zostaje zasztyletowana przez byłego kochanka. Dzieło Bizeta zdecydowanie różniło się od konwencjonalnej opery komicznej. Nowatorstwo tej opery polega między innymi na ukazaniu bohaterów zwyczajnych, żywych ludzi, żołnierzy, przemytników i robotnic z fabryki cygar, w miejsce postaci konwencjonalnych, pełnych sztucznego patosu.

Muzyka "Carmen” łączy w sobie najlepsze cechy stylu opery francuskiej i włoskiej, jej niezwykła barwność, żywiołowy temperament, swoisty hiszpański egzotyzm, blask i efektowność niezmiernie porywają słuchaczy. Dzięki "Carmen” Bizet zyskał znaczące miejsce w historii muzyki operowej. Powszechnie uważa się go bowiem za twórcę nowego kierunku, który w latach 90. XX stulecia znalazł kontynuację w tzw. operze werystycznej, opartej na tematyce zaczerpniętej z codziennego życia.

.

.

.

26 sierpnia 2017, godzina 17.00

NABUCCO

opera w 4 aktach

The Metropolitan Opera, USA
czas trwania: około 150 min.
przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami
nagrania dokonano podczas transmisji spektaklu: 7 stycznia 2017

muzyka: Giuseppe Verdi
libretto: Temistocle Solera wg Aniceta-Bourgeois i Francisa Cornue
reżyseria: Elijah Moshinsky
scenografia: John Napier
kostiumy: Andreane Neofitou
dyrygent: James Levine
obsada: Liudmyla Monastyrska jako Abigaille
Jamie Barton jako Fenena
Russell Thomas jako Ismael
Plácido Domingo jako Nabucco
Dmitry Belosselskiy jako Zachariasz

„Nabucco” był trzecią operą Verdiego, pierwszą jednak, która przyniosła mu sławę i postawiła od razu w gronie najbardziej znanych kompozytorów. Piękno i przebojowość muzyki obroniły to dzieło przed zapomnieniem.

Temistocle Solera akcję opery umieścił w Jerozolimie i Babilonie około roku 587 p.n.e. Libretto opowiada biblijną historię babilońskiego króla Nabuchodonozora. Na tle burzliwych wydarzeń, będących początkiem „niewoli babilońskiej” Żydów, rozgrywają się sercowe perypetie córek króla i walki stronnictw dworskich o wpływy.
W czasach walk o niepodległość i zjednoczenie Italii chór niewolników z trzeciego aktu - „Va, pensiero”, wzniosła pieśń Żydów tęskniących do swej ziemi obiecanej - stał się wyrazem wyzwoleńczych dążeń Włochów i przez lata był nieoficjalnym hymnem kraju. Zmarłego w 1901 roku kompozytora żegnali mieszkańcy Mediolanu w asyście dziewięciusetosobowego chóru, wykonującego „Va pensiero”.

.

.

.

29 lipca 2017, godzina 17.00

MAKBET

opera w czterech aktach
Metropolitan Opera 2014, 140 min.
muzyka: Giuseppe Verdi
libretto: Francesco Maria Piave na podstawie tragedii Williama Shakespeare’a pod tym samym tytułem
dyryguje: Fabio Luisi
reżyseria: Adrian Noble
scenografia i kostiumy: Mark Thompson
światło: Jean Kalman
choreografia: Sue Lefton
obsada: Anna Netrebko, Joseph Calleja, Željko Lučić, René Pape, Raymond Renault, Joseph Calleja, Claudia Waite oraz chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera

przedstawienie z polskimi napisami

Trzy wiedźmy przepowiadają Makbetowi przyszłość: zostanie królem, choć jego potomkowie nie odziedziczą tronu. To zdarzenie wzbudza w Makbecie i jego żonie chore nadzieje, bo przecież król Szkocji żyje… Ręce obojga małżonków wielokrotnie splamią się krwią, losu jednak nie da się oszukać. Dramaty Shakespeare’a inspirowały wielu kompozytorów. Verdi, sięgając po nie, stworzył prawdziwe arcydzieła: „Makbeta”, „Otella” i „Falstaffa”.

"Makbet" Verdiego to pełna emocji operowa adaptacja jednej z najbardziej znanych tragedii Shakespeare'a. Na scenie jak zwykle zobaczymy i usłyszymy międzynarodowe gwiazdy wokalistyki, którym przewodzić będzie Anna Netrebko jako Lady Makbet. W cieszącej się wielkim uznaniem inscenizacji przygotowanej przez Adriana Noble'a, byłego dyrektora artystycznego Royal Shakespeare Company, wystąpią również inne gwiazdy: Željko Lučić w roli tytułowej, Joseph Calleja jako Makduf i René Pape jako Banko. Spektakl poprowadzi główny dyrygent Met - Fabio Luisi. Surrealistyczna inscenizacja tego wspaniałego muzycznego dramatu jest dziełem angielskiego reżysera Adriana Noble’a.

.

.

.

24 czerwca 2017 /sobota/, godzina 18.00

POŁAWIACZE PEREŁ

opera w czterech aktach
Les pêcheurs de perles
The Metropolitan Opera 2015, 125 min.
muzyka: Georges Bizet
libretto: Michel Carré i Eugène Cormon
dyrygent : Gianandrea Noseda
reżyseria: Penny Woolcock
scenografia: Dick Bird
ruch sceniczny: Andrew Dawson
obsada: Diana Damrau, Matthew Polenzani, Mariusz Kwiecień, Nicolas Testé,
soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera

„Poławiacze pereł” to kwintesencja opery francuskiej – melodyjnej, pełnej subtelnych motywów i wpadających w ucho fragmentów, wśród których najsłynniejszym jest romans Nadira, wymagający od tenora niezwykłej lekkości i śpiewu piano. Trudno dziś zrozumieć, dlaczego opera po swej premierze w 1863 roku aż na 20 lat zeszła ze sceny. Powróciła dopiero na fali niezwykłego powodzenia innego dzieła Bizeta, „Carmen”.

Romantyczna historia dwóch przyjaciół zakochanych w tej samej kapłance, która ślubowała czystość, staje się pretekstem do serii barwnych obrazów na tle cejlońskiej wioski rybackiej. W rolach głównych prawdziwi wirtuozi wokalistyki: Diana Damrau jako Leila, Matthew Polenzani w partii Nadira. Postać jego przyjaciela, a zarazem rywala w miłości do Leili, będzie kreował polski baryton Mariusz Kwiecień, od kilku lat stały gwiazdor Met.

.

.

.

13 maja 2017 /sobota/, godzina 15.00

ZIEMIA NICZYJA

spektakl z cyklu „National Theatre Live”
według komedii Harolda Pintera
przedstawienie z polskimi napisami, czas trwania: 180 minut
spektakl dla widzów powyżej 12 roku życia

.

reżyseria: Sean Mathias
scenografia i kostiumy: Stephen Brimson Lewis
światło: Peter Kaczorowski
dźwięk i muzyka: Adam Cork
obsada: Ian McKellen, Patrick Stewart, Owen Teale, Damien Molony

Ian McKellen i Patrick Stewart tym razem w klasycznej już komedii Harolda Pintera, laureata literackiej Nagrody Nobla, przedstawiciela teatru absurdu. Ci dwaj legendarni brytyjscy aktorzy – jako pisarze Spooner i Hirst – spotykają się w jednym z londyńskich pubów i zaczynają pić. Hirst przekroczył już sześćdziesiątkę. to pisarz uznany i zamożny; ma sekretarza, doradcę finansowego i lokaja. Jest uzależniony od alkoholu i ludzi, którzy dla niego pracują, a równocześnie nim rządzą. Spooner też ma szósty krzyżyk na karku. Twierdzi, że jest poetą i należy do zespołu nowego pisma poetyckiego, że ma żonę, dwie córki i domek z ogródkiem. Po pewnym czasie panowie z pubu przenoszą się do znajdującej się nieopodal rezydencji Hirsta. Coraz bardziej pijani, opowiadają sobie coraz bardziej niewiarygodne historie. Zakończenie wieczoru komplikuje pojawienie się dwóch niepokojących i tajemniczych młodych ludzi.

Jak pisał Bolesław Taborski we wstępie do wydania dramatów Pintera: Hirst i Spooner są więźniami swej pamięci, a może fantazji, ułudy, zmyśleń (…). Zostajemy więc z pytaniami: co jest prawdą, a co wymysłem i ułudą? Pinterlandia to kraj wielu pytań bez odpowiedzi. Jej twórca, jak wiemy z jego własnych wypowiedzi, nie ma gotowych formuł i wedle takich nie pisze. Wieloznaczność jest dla niego czymś naturalnym.

Spektakl reżyseruje Sean Mathias. Przedstawienie powraca na scenę West Endu po olbrzymim sukcesie na Broadwayu. W tym roku spektakl otrzymał Evening Standard Theatre Award jako najlepsze wznowienie sezonu.

.

.

.

8 kwietnia 2017 /sobota/, godzina 15.00

AIDA

Giuseppe Verdi

Teatro Alla Scala, Włochy
opera w czterech aktach / 2h 20’

libretto: Antonio Ghislanzoni wg Augusta Mariette’a
dyrygent: Zubin Mehta
reżyseria: Peter Stein
występują: Faraon (Król Egiptu): Carlo Colombara, Amneris: Anita Rachvelishvili, Aida: Kristin Lewis, Radames: Fabio Sartori, Ramfis: Matti Salminen, Amonastro: George Gagnidze, Kapłanka: Chiara Isotton, Posłaniec: Azer Rza-Zada, Orkiestra i Chór Teatro alla Scala

Aida powstała na zamówienie kedywa Egiptu i miała prapremierę w Kairze, w wigilię Bożego Narodzenia. Atmosferę pogrążonego w mroku nocy brzegu Nilu, uzyskał kompozytor dzięki barwnej i porywającej instrumentacji oraz nowoczesnych technik orkiestrowych, zaczerpniętych ze współczesnej mu muzyki francuskiej.

Osią dramatu są rozterki zwycięskiego egipskiego generała Radamesa, kochanego przez dwie kobiety, córkę faraona Amneris i brankę Aidę. Radames dokona niewłaściwego wyboru, co popchnie go wpierw do zdrady, w końcu zaś sprowadzi nań śmierć.

Fabuła Aidy, która od pokoleń zniewala publiczność, jest pełna intryg politycznych, miłości, zdrady, namiętności i zemsty.

.

.

.

18 marca 2017 /sobota/, godzina 15.00

AMADEUSZ

retransmisja National Theatre Live z Londynu
przedstawienie z polskimi napisami
czas trwania: około 180 minut.

reżyseria: Michael Longhurst
na podstawie sztuki Petera Shaffera
scenografia: Chloe Lamford
muzyka: Simon Slater
wykonanie muzyki: Southbank Sinfonia
choreografia: Imogen Knight
obsada: Lucian Msamati jako Salieri, Adam Gillen jako Wolfgang Amadeus Mozart, Karla Crome jako Konstancja Weber, Tom Edden jako cesarz Józef II, Hugh Sachs jako hrabia Orsini-Rosenberg, Wendy Dawn Thompson jako Teresa Salieri, Geoffrey Beevers jako Baron Van Swieten, Alexandra Mathie jako hrabia Johann Kilian Von Strack, Fleur de Bray jako Katherina Cavalieri

Do Wiednia, muzycznej stolicy świata, przybywa młody Mozart. Jego geniusz i sposób bycia drażni wiele osób, ale przede wszystkim nadwornego kompozytora cesarza. Bogobojny Antonio Salieri jest zazdrosny o sukcesy przebojowego Amadeusza na tyle, że postanawia pozbyć się rywala…

Historia wcale nie potwierdza, że Salieri zgładził Mozarta, ale ta legenda zainspirowała wielu twórców (Puszkin, Rimski-Korsakow, Shaffer). Na podstawie sztuki Petera Shaffera Miloš Forman zrealizował swój, nagrodzony Oscarem, film pod tym samym tytułem.

Dramat Shaffera to studium o muzyce, władzy i zazdrości, zazdrości tak wielkiej, że nawet pobożnego Salieriego doprowadzi ona nie tylko do zbrodni, ale i do buntu wobec Boga, który talentem obdarzył Mozarta, a jego – Salieriego – uczynił pragnącą wielkości miernotą (co nie jest prawdą, bo kompozytor ten był bardzo ceniony za swego życia; wystawienie jego opery otworzyło świeżo wybudowaną La Scalę).

.

.

.

21 stycznia 2017 /sobota/, godzina 15.00

NIEBEZPIECZNE ZWIĄZKI

National Theatre w Londynie
przedstawienie z polskimi napisami
czas trwania ok.185 minut.
dla widzów od 15 lat

reżyseria: Josie Rourke
na podstawie powieści Choderlosa de Laclosa „Dangerous Liaisons”
scenografia i kostiumy: Tom Scutt
światło: Mark Henderson
dźwięk Carolyn Downing
muzyka: Michael Bruce
obsada: Janet McTeer, Morfydd Clark, Adjoa Andoh,
Theo Barklem-Biggs, Una Stubbs, Elaine Cassidy,
Jennifer Saayeng, Edward Holcroft, Thom Petty, Alison Arnopp

Byli kochankowie, markiza de Merteuil i wicehrabia de Valmont, konkurują w uwodzeniu i zemście za miłosne zniewagi. Merteuil skłania Valmonta do uwiedzenia niewinnej Cecile de Volanges przed nocą poślubną, ale Valmont za cel obrał przede wszystkim uroczą, cnotliwą i piękną Madame de Tourvel. Podczas pełnych wyrafinowania i okrucieństwa miłosnych gier arystokratów, którzy drwią z miłości i reputacji innych, ich uczucia i miłość własna okażą się bardziej kruche, niż przypuszczali.

W 1782 roku powieść Choderlosa de Laclosa o seksie, intrygach i zdradzie w przedrewolucyjnej Francji zgorszyła elegancki świat. Nie przeszkodziło to jednak, że kolejne wydania rozchodziły się jak świeże bułeczki. Dwieście lat później teatralna adaptacja Christophera Hamptona wzniosła powieść na nowy poziom zdobywając Nagrodę Oliviera i Evening Standard Awards dla najlepszego spektaklu. Inscenizacja Josie Rourke została przygotowana na trzydziestą rocznice prapremiery sztuki. „Niebezpieczne związki” pojawiły się na teatralnej scenie w 1985 roku na deskach Royal Shakespeare Company. Teraz w koprodukcji NT Live i Donmar Warehouse zobaczy je cały świat.

.

.

.

.

27 listopada /niedziela/, godzina 15.00

CARMEN

opera w czterech aktach
Opera de Paris, Francja, 165 min.
muzyka: Georges Bizet
libretto (na podstawie powieści Prospera Mérimée): Henri Meilhac i Ludovic Halévy
dyrygent: Philippe Jordan
reżyseria: Yves Beaunesne
obsada: Anna Caterina Antonacci, Nikolai Schukoff, Genia Kühmeier, Ludovic Tézier

Carmen to z pewnością najbardziej znany utwór operowy na świecie. Georges Bizet napisał tę operę na zlecenie dyrektora Opery Komicznej w Paryżu. Reżyser Yves Beaunesne przedstawił swoją wersję słynnej opery w sposób bardzo klasyczny, tradycyjny. W tytułowej roli zobaczymy i usłyszymy znakomitą włoską śpiewaczkę Annę Catarinę Antonacci, który zachwyca świetnym głosem i aktorstwem, budzi zainteresowanie (zwłaszcza męskiej części widowni) niepospolitą urodą i lekkie zdziwienie swoją blond fryzurą (zwykle bywa brunetką).

Don José to naiwny żołnierz, który daje się skusić sztuczkom płomiennej Cyganki Carmen i dla niej porzuca Micaëlę - ukochaną z dzieciństwa, a także służbę wojskową. Kiedy przegrywa rywalizację o względy i miłość Carmen z toreadorem Escamillo, w szale zazdrości posuwa się do najokrutniejszej zemsty.

Kompozytor wniósł nowy element do opery komicznej: śmiertelną namiętność, gwałtowną zmysłowość i ekspresyjną radość życia. Miłość, niewinną i okrutną równocześnie, postrzega jako fatum, a jej szczęście jest przelotne, nagłe i bezlitosne.

.

.

.

22 października /sobota/, godzina 15.00

OPERA ZA TRZY GROSZE

sztuka z muzyką w ośmiu obrazach z prologiem
retransmisja przedstawienia z National Theatre w Londynie z dnia 22 września 2016 roku.

przedstawienie z polskimi napisami

czas trwania ok.: 180 minut (w tym przerwa)
dla widzów od 15 lat
zawiera sceny o charakterze brutalnym i seksualnym z użyciem wulgaryzmów

muzyka: Kurt Weill
libretto: Bertolt Brecht wg Johna Gaya
współpraca z librecistą: Elisabeth Hauptmann
reżyseria: Rufus Norris
scenografia i kostiumy: Vicki Mortimer
choreografia: Imogen Knight
przekład na angielski i adaptacja: Simon Stephens
obsada: Rory Kinnear, Debbie Kurup, Sarah Amankwah, Rosalie Craig,
Haydn Gwynne oraz zespół muzyczny

Nowe spojrzenie na muzyczne arcydzieło Brechta i Weilla – w stylu czarnego komiksu.

Londyn przygotowuje się do uroczystej koronacji królowej. Złodzieje są w gotowości, dziwki czekają na okazję, policja z trudem stara się utrzymać cały ten rozgardiasz pod kontrolą. Państwo Peachum, nieoficjalni przywódcy londyńskich żebraków, także wyczekują dnia koronacji jako okazji do dużego zarobku. Radosny nastrój małżonków mąci tylko to, że ich córka Polly nie wróciła na noc do domu. Za chwilę okaże się, że dziewczyna poślubiła przestępcę, nożownika Mackie Majchra.

„Opera za trzy grosze” powstała z inspiracji „Operą żebraczą” Johna Gaya z 1728 roku. Dzieło z gatunku ‘ballad opera’, luźno złożone z ciągu dialogów, piosenek i arietek odnoszących się do aktualnej sytuacji społeczno-obyczajowej, odkrył ponownie Brecht i na jego bazie postanowił stworzyć współczesną wersję. O skomponowanie muzyki zwrócił się do uważanego wówczas za jednego z najbardziej awangardowych kompozytorów – Kurta Weilla. Muzyka okazała się przebojowa, a najbardziej znany song „Ballada o Mackie Majchrze” do dziś bywa wykonywany przez najwybitniejszych śpiewaków estrady i opery.

National Theatre wystawia „Operę za trzy grosze”, starannie dobierając realizatorów i wykonawców. Adaptacji dokonał Simon Stephens („Dziwny przypadek psa nocną porą”), reżyseruje Rufus Norris, dyrektor artystyczny NT („Każdy”, „Zawsze piękne”). Scenografię zaprojektowała Vicki Mortimer, która swoją karierę zaczynała u boku słynnego brytyjskiego choreografa Wayne’a McGregora. Za stronę muzyczną odpowiada David Shrubsole, choreografię przygotowała Imogen Knight, reżyserii świateł podjął się Paule Constable, wybitny realizator oświetlenia współpracujący z najważniejszymi scenami teatralnymi i operowymi świata, z nowojorską The Metropolitan Opera włącznie. W głównych rolach zobaczymy Rory’ego Kinneara („Hamlet”, Bill Tanner w trzech filmach o Jamesie Bondzie) jako Mackie Majchra oraz Rosalie Craig („Jak wam się podoba”) jako Polly Peachum.

.

.

.

23 września /wtorek/, godzina 12.00

W POSZUKIWANIU CHOPINA

Wielka Brytania 2014, 115 min.
reżyseria: Phil Grabsky
obsada: Leif Ove Andsnes, Janusz Olejniczak, Daniel Barenboim,
Ronald Brautigam, Nelson Goerner, Kevin Kenner

Mający polskie korzenie Brytyjczyk Phil Grabsky cztery lata spędził w podróży, dążąc do prawdy o życiu Chopina (1810–1849), współtwórcy europejskiego romantyzmu, autora blisko 240 utworów, z których znakomitą część natchnął on duchem polskiej muzyki ludowej. Grób kompozytora w Paryżu pozostaje miejscem pielgrzymek nie tylko melomanów, a jego muzyka nadal wypełnia sale koncertowe świata. Kim był człowiek, którego przerażały publiczne występy, który wyjechał ze swej ojczyzny do Paryża i nie dane mu było powrócić? Kim był ten, który rzadko koncertował, a pomimo złego stanu zdrowia skomponował tak potężne i głębokie dzieła? Kim był wreszcie wirtuoz fortepianu, który wyniósł ten instrument na najwyższy piedestał?

W filmie odpowiedzi postarają się udzielić tak wybitni muzycy, jak Lars Vogt, Daniel Barenboim, Ronald Brautigam czy Kevin Kenner. Na ekranie zobaczymy i usłyszymy także wspaniałego polskiego pianistę Janusza Olejniczaka oraz Orkiestrę XVIII Wieku pod kierunkiem Fransa Brüggena. Usłyszymy także wypowiedzi jednego z najwybitniejszych historyków muzyki – Jeremy’ego Siepmanna. Narratorką filmu jest gwiazda sceny i ekranu Juliet Stevenson, a fragmenty listów Chopina czyta David Dawson.
Film powstał dzięki współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina (NIFC), a jego istotna część została zrealizowana podczas koncertów organizowanych przez NIFC w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin kompozytora oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”.

.

.

.