Kup
                                                                bilet ONLINE
Find us on Facebook

Aktualności

Maraton filmowy odwołany

W związku z ogłoszeniem żałoby narodowej po śmierci Jana Olszewskiego informujemy, że sobotni maraton filmowy zostaje odwołany. Jednocześnie informujemy, że seanse o godz. 15.00, 18.00 i 20.00 odbędą się zgodnie z planem. Więcej ...

Szukamy WSPANIAŁYCH

WSPANIALI to bohaterowie codziennie przeciwstawiający się przemocy i złu. To osoby niosące bezinteresowną pomoc. To skromni działacze społeczni. Chcemy, żebyście zauważyli ich w swoim otoczeniu. Więcej ...

Ferie z KIWANIS

Mamy jeszcze ostatnie wolne miejsca na warsztaty feryjne ph. "Papier, nożyczki, balony" Więcej ...

Lutowe filmowe seanse dla szkół

Zachęcamy do zapoznania się z naszymi propozycjami filmowymi dla grup szkolnych i przedszkolnych. Więcej ...

Maraton filmowy Z MIŁOŚCI DO KINA

Serdecznie zapraszamy na doroczny maraton filmowy z okazji 28. rocznicy powstania Dyskusyjnego Kluby Filmowego PROJEKCJA. Więcej ...

Luty w REJSie, czy na co do kina

Program kina REJS na nadchodzący miesiąc to, jak zawsze, wieloskładnikowa mikstura złożona z tego, co najlepsze na polskim rynku filmowym:) Więcej ...

Aukcje ALLEGRO WOŚP

Jeszcze do końca stycznia można wylicytować atrakcyjne gadżety, dzieła sztuki rękodzielniczej czy vouchery na zabiegi kosmetyczne, badania lekarskie, SPA, wystawne kolacje itp. Więcej ...

FERIEMCEKOWANIE

Zapraszamy na warsztaty sztuk wielorakich dla dużych i dla małych. W programie filmowe wtorki, muzyka we środy i czwartki teatralne. Więcej ...

pierwsza wystawa w galerii interdyscyplinarnej*

1. KRZYSZTOF PRZEWOŹNY
Pokazał w kinie dokumentację swoich działań, które tydzień wcześniej przeprowadził z młodymi ludźmi w jednym z opuszczonych budynków pofabrycznych w Słupsku. Dyskretnie zainterweniował w przestrzeń, ale na tyle czytelnie, że zmienił ruinę w miejsce estetyczne. Fryz czerwonych obrazów, w stylu charakterystycznym dla ostatnich działań artysty, przedzielił ogromną wybiałkowaną ścianę z cegły. W innym miejscu zawieszone kartki pomarańczowego papieru, zadrukowane tekstem z gazet, dotyczącym ostatniej afery politycznej, odniosły się pośrednio do miejsca. Budynku zniszczonego i pozostawionego samemu sobie. Naszego czasu, w którym życie polityczne zasłania swoją obecnością jakiekolwiek inne przejawy życia, a pamięć polityczna- pamięci miejsc.
2. HUBERT GENDIG ?...with love from Israel...?
Artysta wykonał serię bomb używanych podczas ostatniego konfliktu izraelsko-libańskiego. Do ich konstrukcji użył gazobetonu- materiału służącego do budowy domów. W trakcie wernisażu, oddzielony od publiczności szklaną szybą, niczym w telewizorze, murował swoje rzeźby łącząc głowicę z korpusem. Ten prosty akt konstrukcji w zderzeniu z destrukcyjnością samej bomby okazał się być wręcz szokujący. Podobnie jak napisy na rzeźbach- szybko farbą skreślone gwiazdy dawidowe, ?jude?- tak dobrze znane z naszych murów. Artysta pokazuje zależność pomiędzy cichym przyzwoleniem na te hasła w Polsce i na pisanie przez izraelskie dzieci pozdrowień do rówieśników w Libanie bezpośrednio na śmiercionośnych bombach. Wywołuje pewną emocję. Stara się sobie i innym wytłumaczyć tę absurdalną sytuację. Kreśli jednocześnie całość w kontekście historycznym. Oto na ścianie wisi fotografia z cmentarza żydowskiego, wywołująca w głowie widza kliszę holokaustu, chodników wyłożonych płytami nagrobnymi. Naród przeciwko któremu popełniono tyle zbrodni sam już nie potrafi przerwać spirali przemocy i nakręca ją dalej.
3. RAFAŁ PAWŁOWSKI
W serii fotografii przedstawia drogę do pracy. Dokumentuje miejsca, których na co dzień już nie zauważa. Może komuś coś one powiedzą. Fotografia służy do zapauzowania- nowego spojrzenia na banał codzienności. Całość wystawia w toalecie- kolejnym miejscu codziennych pielgrzymek, na które nie zwracamy już uwagi.
4. MAGDALENA FRANCZAK
Pokazuje serię podświetlanych wydruków widoczków- sekretów schowanych w ziemi. Kolekcje kwiatków, szkiełek, tabletek- wszystko ładne i kolorowe. Kiedyś służyły dzieciom do upiększania świata, teraz, w natłoku kolorów, dzieci już ich nie potrzebują. Jednak artystce udaje się namówić to nowe pokolenie do zrobienia swoich sekretów w ziemi. Traktują to oni dużo dosłowniej. Chowają to, co schowaliby przed rodzicami: prezerwatywy, tabletki, okrwawiony nóż i kajdanki. To widoczki nowej ery- podświetlane kasetony ukryte w krypcie. Dla nowego pokolenia rzecz trochę groźna, trochę zakazana, dla nieco starszych sentymentalna podróż do krainy dzieciństwa.
5. ULA SAWICKA/AMADEUSZ GENDIG
Dwójka młodych ludzi odtwarza miejsce kultowe dla swoich rodziców- kawiarnię działającą dawniej w MCK. Próbują oni przywołać klimat miejsca na podstawie opowieści i swoich wyobrażeń o tamtych czasach. Powstaje historia uniwersalna- pierwszych randek, wspólnych rozmów i dojrzewania w oparach dymu z papierosów- ubrana w stylu retro.
Jest to wystawa drogi. Publiczność rozpoczyna wędrówkę w kinie. Stamtąd, z mapami w rękach zaczyna krążyć po budynku. Najpierw jestem w jasnym holu z dobrze oświetlonym ?akwarium?. Przez szybę widzę artystę murującego bomby. Dalej korytarz się zwęża. Wchodzę do małej toalety- klitki z absurdalnie wysokim sufitem. Stamtąd, jeszcze jasno oświetloną klatką schodową, z wywieszoną drogą do szkoły jednej z młodych uczestniczek wystawy, schodzę do podziemi. Robi się coraz ciemniej i bardziej klaustrofobicznie. W krypcie z widoczkami pod nogami czuć ziemię. Dalej plątaniną korytarzy dostaję się w lata 80-te. Słyszę głosy z taśmy. wreszcie budynek wypluwa mnie przez wąskie przejście. Jestem na zewnątrz. Oddycham świeżym powietrzem. Tylko gdzie dokładnie jestem?
Innym aspektem wystawy jest udział w niej licealistów- młodych ludzi wybranych w trakcie castingu. Wchodzą oni w obszar sztuki prowadzony przez swych niewiele starszych kolegów. Ale różnica jest tu pokoleniowa. Zupełnie inne doświadczenia, zupełnie inny ogląd świata.
W fabryce zostawiają oni ślad na ścianach. Jak myśliwi z czasów prehistorycznych kreślą swoje autoportrety, próbując w ten sposób oswoić totalitarną przestrzeń. Jednocześnie nie odnoszą się do niej tak wyraźnie, jak Przewoźny- projektują raczej na siebie samych- swoje lęki i przemyślenia. Podobnie z sekretami Magdy Franczak. Interpretują je na nowo, przystosowując do swojego świata. Drogę do szkoły z kolei pokazują z różnych perspektyw- raz jest to krawężnik, innym razem wiata przystanku. Widać, że szukają. Czasem na własną rękę, czasem (jak Sawicka i Gendig) wypytując innych i interpretując ich odpowiedzi.
Wystawa jest wielowarstwowa, posługuje się często emocjami. Stawia wiele pytań, podpatruje rzeczywistość nie dając jednocześnie bezpośrednich odpowiedzi. Udowadnia, że młodzi w średniej wielkości mieście w Polsce tak na prawdę interesują się tym samym, co ich rówieśnicy w światowych metropoliach. Wykazują jednocześnie ogromne skupienie i są czujni wobec świata zewnętrznego.
Kurator Galerii Interdyscyplinarnej_Ludomir Franczak
*projekt realizowany przy pomocy finansowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

wernisaż

sekrety

sekrety

magdalena franczak

with love from israel

hubert gendig

pawłowski_górska

krzysztof przewoźny

miłosza górska

natalia kawecka

tomasz mączak